Търси

Дефилето на р. Места

Добави в любими
Категории: Планини Маршрути Зад граница Природа Природни забележителности Ждрела
Изтегли материала като е-книга
прегледай материала като клипче

Николай Даутов

Малко преди да образува широка делта и да отдаде водите си на Тракийско (Бяло) море, р. Места си пробива път през живописна и дива планинска теснина. Тя се блъска в страховитите скални отвеси, за да образува красив пролом. Последният е известен като Дефилето на Места (гръц. Στενά Νέστου). Той е разположен между планините Лекàни (гръц. Λεκάνης Όρη) – от югозапад, и един дял на Родопите, който днес съседите ни наричат Ахладòвунò (гръц. Αχλαδόβουνο). През него минава железопътна линия, която свързва Драма и Ксанти. Районът е защитена територия. Тук могат да се видят интересни животни, растения и форми на релефа.

Най-тесният и красив участък от дефилето е достъпен за пешеходни туристи. За целта е изградена широка пътека, която следи левия бряг на реката. Нейното начало е на около километър на запад от селцето Галàни (гръц. Γαλάνη). Последното е встрани от основните пътища и достигането му за хора, които не познават района, може да се окаже трудно. Как става това?

Ако се идва по магистрала Егнатѝя одòс (гръц. Εγνατία Οδός) откъм гр. Кавàла, след като се пресече моста на р. Места, се търси първото отклонение вдясно (югозапад). Тук магистралният път се напуска и се слиза до кръстовище, където се поема наляво (север) – табелата сочи направлението за с. Токсòтес (гръц. Τοξότες). Достига се старият път гр. Кавàла – гр. Ксàнти и се продължава по него надясно (югоизток). След по-малко от 200 м се пресича железопътната линия и се достига кръстовище. Тук пътят за Ксанти се изоставя.

Поема се наляво и веднага след това отново наляво (северозапад), по шосето край железопътната линия (направо е за с. Токсотес). Минава се през селцето Статмòс (гръц. Σταθμός), в северозападния край на което вляво се вижда жп прелез. Тук трябва да се внимава! Не бива да се продължава дясно – към северния край на селото. Минава се през прелеза, веднага след който се продължава надясно (север-северозапад) покрай железопътната линия. Вдясно, зад релсовия път, остава с. Галани, а вляво измежду дърветата, се вижда р. Места. Асфалтовият път завършва при голям паркинг, до който реката е образувала малък пясъчен плаж. Отсреща, високо по склона на планината Лекани, се вижда вход на пещера, която се обитава от голяма колония прилепи.

Ако се идва откъм Ксанти, на около 5 км преди моста на р. Места, се вижда отбивка вдясно (север) за с. Петрохòри (гръц. Πετροχώρι). Слиза се от магистралата и се поема по него. В самото Петрохори се поема наляво (югозапад) по стария път гр. Кавала – гр. Ксанти. След още 5 км се достига кръстовището за селата Токсотес и Статмос. Тук се завива надясно и се следва даденото по-горе описание.

На метри от паркинга е началото на пътеката през дефилето. Тя е застлана с камъни, широка, с незначителни изкачвания и спускания. Ходенето по нея е истинско удоволствие – с прекрасни гледки към меандрите, които Места прави в пролома, към пясъчните коси, лонгозната гора и тунелите на железопътна линия. Най-интересният участък от нея се изминава за около 1 ч. в едната посока.