Търси

Категории: Планини Водопади Пътеписи Маршрути Природа
Изтегли материала като е-книга
прегледай материала като клипче

Мангъро е един от най-красивите и често посещавани водопади в планината Беласица. Обичайно това става по пътеката от с. Скрът, близо до което се намира. Неотдавна, с цел популяризиране на забележителностите на планината, Дирекцията на природен парк „Беласица“ разработи алтернативен лъчев маршрут до водопада – от с. Ключ, през местността Манастирчето.

Село Ключ е разположено в северните поли на планината Беласица. Отстои на 19 km от гр. Петрич. До него се достига по т.нар. Подгорски път, през селата Коларово, Самуилово, Камена и Яворница.

На влизане в Ключ, след моста р. Липница, неправилно наричана и Ключка, указателна табела с надпис Ключки водопади насочва наляво (юг) към селото. Поема се по тясна улица, която следи левия бряг на реката. Минава се край комплекс „Династия“ (механа и стаи за гости) и след 300 m се достига уширение, където е изградена чешма. Тук могат да се оставят превозните средства.

Чешмата може да се приеме за начало на маршрута, маркиран с лентова маркировка със синя боя. В началото трасето съвпада с тези за местността Гергевче (червена маркировка), Ключките водопади (зелена маркировка), местността Вадиоч (оранжева маркировка) и връх Тумба (жълта маркировка). Върви се по левия бряг на река Липница, през чинарова гора.

След около 400 m реката се пресича. На мястото е поставена информационна табела. Тук маркировките се разделят. Червената и зелената наляво (юг-югоизток) – за Ключките водопади и местността Гергевче, срещу течението на реката, се пренебрегват. Продължава се по черния път направо (северозапад-запад), по синята, жълтата и оранжевата маркировки. Вдясно остава изоставената сграда на бивша застава, на по-малко от 100 m след която се подминава отклонението вляво (юг) за връх Тумба – маркирана с жълта боя пътека.

Продължава се по пътя. След около 400 m се навлиза в долинка, през която тече маловодна рекичка. Скоро пътят я пресича, прави остър десен завой и се насочва на север по склона. Стотина метра по-нагоре се достига разклон. Пътищата наляво (югозапад) и надясно (север-североизток) – за местността Вадиоч, маркиран с оранжева боя, се пренебрегват. Продължава се направо и нагоре, в северна посока. След още 100 m, при остър ляв завой, е местността Манастирчето. Тук, вдясно над пътя, има църквище, посветено на св. Георги. На мястото е изграден кът за отдих (маса и пейки), поставени са голям дървен кръст и иконостас. До тях е има голяма информационна табела с историята на църквището.

Маршрутът продължава по черния път на югозапад. След около 300 m трябва да се внимава, тъй като основният път поема надясно, в северна посока, докато маркировката насочва по друга, наляво (югозапад-запад). Скоро наклонът се увеличава, а посоката става южна. Върви се през смесена гора, в която преобладават широколистни видове. По-нагоре стръмнината изчезва, след което има и кратък равен участък. Малко след него трябва да се внимава, за да не се пропусне отклонението за водопада, вдясно. На мястото има поставена дървена табела – стрелка, която насочва по стръмния склон надолу, в западна поска. В началото има дървени стълби и въжен парапет, след което пътеката се спуска до р. Ремешница. Поема се нагоре, срещу течението. Водопадът е съвсем близо, на около 100 m по-нагоре. Преди него има влажни и хлъзгави участъци, преминаването на които трябва да става с повишено внимание. Връщането до изходната точка става по обратния път.

Повече снимки вижте в галерията по-долу. Налична е и GPS следа на гореописания маршрут.